Kallas buatan anak tempatan

PROJEK penggantian kubah dan kallas di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam ini siap sepenuhnya awal tahun ini.


SETIAP kali memandang Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah yang tersergam indah berhampiran Tasik Shah Alam, Selangor, lelaki itu tersenyum bangga.

Rasa bangga itu bersebab. Lelaki itu bukannya arkitek, jurutera atau kontraktor asal pembinaan masjid yang juga dikenali sebagai Masjid Negeri atau Masjid Biru dalam kalangan pelancong itu kira-kira 30 tahun lalu.

Namun, siapa sangka, syarikat yang dikongsi bersama rakan perniagaannya, Awom Mohd. Salikin, 55, Two-Mikro Precision Engineering (M) Sdn. Bhd. kini turut terpahat dalam sejarah pembinaannya.

Menurut Aripin Hassan, 50, semuanya bermula selepas syarikatnya dilantik sebagai subkontraktor untuk projek penggantian kallas bulan dan bintang masjid ikonik itu, Jun tahun lalu.

Projek itu siap sepenuhnya pada Februari tahun ini dan merupakan sebahagian daripada kerja-kerja membaik pulih kubah masjid yang telah kusam dan berkarat.

Ia dilaksanakan kontraktor utama, Smart Reliance Sdn. Bhd. membabitkan kos keseluruhan sekitar RM32.4 juta.

“Pada peringkat awal, saya akui kami agak gementar kerana tidak mempunyai pengalaman bekerja di kawasan pembinaan apatah lagi melibatkan altitud tinggi seperti kubah masjid.

“Lagipun, ia juga sedikit ‘lari’ daripada perniagaan asal kami yang lebih tertumpu kepada pembuatan acuan plastik dan besi serta kerja-kerja pemasangan komponen automotif, elektronik dan elektrik.

Arah kiblat


ARIPIN (kanan) dan Awom sentiasa berbincang untuk memastikan projek penggantian kallas bulan dan bintang yang dilaksanakan berjalan lancar.


“Bagaimanapun, cabaran itu tetap disahut kerana kami mahu keluar daripada zon selesa dan meneroka pasaran baharu,” katanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Beliau yang juga merupakan Pengarah Urusan syarikat itu berkata, biarpun masih mengekalkan ukuran asal, kallas bulan dan bintang baharu mempunyai perbezaan dari segi reka bentuk dan komponen yang digunakan.

Antaranya, bucu kallas yang sebelum ini dibina dalam keadaan tegak ke atas telah direka semula supaya condong mengikut arah kiblat.

Komponen bahagian kerangka dalam kallas yang juga direka daripada aluminium kepada logam tanpa karat (stainless steel) manakala kerangka luar pula daripada logam tanpa karat kepada aluminium.

“Sebagai kemasan akhir, kerangka luar turut dilapisi plat aluminium menggunakan teknologi salutan pvdf berwarna emas klasik yang mempunyai jaminan sehingga 25 tahun.

“Ruang di antara kerangka dalam dan kerangka luar juga mempunyai plat plastik PU (Polyurethane) sebagai penebat untuk mengurangkan risiko panahan kilat,” ujarnya yang berasal dari Sabak Bernam, Selangor.

Cabaran


KALLAS lama (kiri) telah digantikan dengan kallas baharu dengan reka bentuk yang berbeza.


Bercerita tentang cabaran, Aripin memberitahu, ia bermula daripada proses lakaran, pembinaan sehinggalah pemasangan.

“Selain itu, kallas asal perlu dileraikan terlebih dahulu kepada komponen-komponen kecil supaya ia mudah dibawa turun dan kaedah sama juga digunakan ketika memasang kallas baharu.

“Bayangkan, jarak dari puncak kubah ke muka bumi pula hampir 100 meter yang memakan masa 45 minit untuk turun atau naik dan semua proses ini dilakukan secara manual.

“Pada masa sama, kakitangan juga perlu memakai abah-abah sebagai langkah keselamatan dan bekerja di ruang terhad dan di bawah pancaran matahari sepanjang masa,” jelasnya.

Sementara itu, Awom pula berkata, semua komponen kallas tersebut dihasilkan di kilang yang terletak di Kampung Delek Kanan, Klang.

Secara keseluruhan, katanya, kallas bulan dan bintang mempunyai berat 148 kilogram dan diameter sekitar 2.4 meter.

“Semua proses dilakukan dengan menggunakan beberapa mesin berteknologi tinggi yang terdapat di kilang ini. Ia mengambil masa sekitar empat bulan setengah untuk disiapkan.

“Proses pemasangan pula mengambil masa sekitar sebulan dan kami bersyukur kerana berjaya menyiapkannya mengikut jadual asal yang ditetapkan,” katanya yang merupakan pengurus kilang.

Tambah Awom, proses pembuatan kallas mengambil masa lama kerana ia melibatkan banyak komponen kecil selain ada di antara bahan yang digunakan juga terpaksa diimport dari luar negara.

“Bayangkan skru sahaja sudah mencecah 2,500 biji, itu belum proses-proses lain seperti mencantumkan komponen, membentuk dan memotong logam atau menebuk lubang skru.

“Paling mencabar ialah untuk menghasilkan kerangka plat aluminium kerana kami tidak mempunyai panduan lakaran sebenar dan terpaksa mencuba beberapa kali untuk mendapat hasil yang dikehendaki,” katanya.

Jelasnya, memandangkan ia merupakan projek berisiko tinggi semua kakitangan terlibat perlu menjalani latihan yang ditetapkan oleh Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH).

“Sepanjang berada di tapak projek juga, kakitangan perlu mematuhi langkah keselamatan yang ditetapkan seperti pemakaian abah-abah, tali dan topi keselamatan.

“Ruang bekerja di puncak kubah juga agak terhad dan mampu memuatkan lima kakitangan pada satu-satu masa, jadi setiap proses memerlukan perancangan untuk mengelak daripada kelewatan.

“Itu belum lagi faktor cuaca yang menyebabkan kerja-kerja terpaksa dihentikan bagi mengelak sebarang risiko kepada kakitangan,” ujarnya.

Biarpun begitu pengalaman terlibat menghasilkan kallas bulan dan bintang itu sememangnya sukar dilupakan sampai bila-bila.

“Tekanan memang ada kerana ia melibatkan bangunan ikonik di negeri ini apatah lagi tempat ibadah umat Islam dan sebolehnya kami mahu projek yang dihasilkan adalah terbaik dan berkualiti tinggi.

“Malah, saya sendiri tidak ingat berapa puluh kali turun dan naik di puncak kubah bersama Aripin semata-mata untuk memastikan semua kerja berjalan lancar dan sempurna,” katanya.